Welke impact
zal AI hebben op SEO?

De opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) bij het ontdekken van content roept veel vragen op. Wat zal de impact van AI op SEO zijn? Is het schrijven van artikelen nog relevant? Zullen de inkomsten van uitgevers aanzienlijk dalen? Door een ChatGPT-achtige AI te verzoeken een vraag te beantwoorden, impliceert dit immers minder kliks op online artikelen.

Vectorillustratie. Een man en een robot zitten rond een tafel en schrijven op hun laptop.Microsoft wil de zaken rechtzetten

Helaas is het nog te vroeg om een definitief antwoord op deze problematiek te geven. Om dit soort problemen te voorkomen, werkt Microsoft niettemin aan verschillende opties. Via zijn Bing-chat heeft het twee nieuwe projecten gepresenteerd waarmee uitgevers van content een consistente blootstelling kunnen behouden in de resultaten die door zoekmachines worden gegenereerd. Daarnaast overweegt het een plan voor het delen van inkomsten voor zijn partners.

Wat zijn de plannen van Microsoft?

Ten eerste ontwikkelt Microsoft een nieuwe gebruikersinterface voor Bing-chatresultaten. Deze zou meer links van een uitgever weergeven wanneer een gebruiker met de muis over een gemarkeerde link gaat. Door de exposure van uitgevers te behouden, hoopt Microsoft meer trafiek naar de websites van uitgevers te leiden door gerelateerde content te presenteren. Maar dat is nog niet alles, want het bedrijf werkt ook aan een programma voor het delen van inkomsten. Dit laatste zou inkomsten kunnen filteren naar websites die bijdragen aan Bing chat-antwoorden. Door zijn partners onder de aandacht te brengen, hoopt Microsoft de betrokkenheid van gebruikers te stimuleren en de inkomsten uit advertenties met hen te delen. Daarnaast is het van plan om advertenties in de chat te plaatsen voor partners die hebben bijgedragen en deelgenomen aan het antwoord dat door de chat is gegenereerd.

Kunnen deze opties het huidige systeem qua inkomsten vervangen?

Het antwoord is... nee! Ondanks het initiatief van Microsoft zullen de inkomsten waarschijnlijk sterk dalen. Het biedt echter wel het begin van een oplossing. Het laat ook zien dat platforms nadenken over een eerlijkere manier voor uitgevers van content om geld te blijven verdienen en tegelijkertijd de technologische evolutie van door AI gegenereerde chat te omarmen. Het behoud van inkomsten op internet zal de komende jaren een terugkerend thema worden.

De impact van AI op SEO is reëel. Door gebruik te maken van partnerschappen met verschillende platforms kunnen uitgevers van content vooruitgang boeken, maar dat zal niet genoeg zijn. Ze zullen moeten terugslaan en op een andere manier naar de toekomst van SEO moeten kijken. Daarom is het belangrijk om trafiek naar uw website te leiden en relevante en kwalitatieve content voor uw klanten binnen te halen. Neem contact op met AFE Benelux om uw doelen te bereiken!



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

E-mailmarketing ||hoe maak je nieuwsbrieven die klanten écht willen lezen
21   Oktober   2025

E-mailmarketing
hoe maak je nieuwsbrieven die klanten écht willen lezen

Wil je nieuwsbrieven sturen die klanten boeien én binden? Lees onze tips om je e-mails te optimaliseren en aangenamer te maken voor de lezer.

Lees meer
Interne links ||boost de zichtbaarheid van je website
13   September   2025

Interne links
boost de zichtbaarheid van je website

Boost je zichtbaarheid met interne links. Ontdek hoe je jouw pagina’s beter laat scoren en meer klanten aantrekt.

Lees meer
SEO België ||7 trends voor zichtbaarheid in 2025
04   Augustus   2025

SEO België
7 trends voor zichtbaarheid in 2025

AI, voice search, lokale zoekopdrachten… Ontdek de 7 SEO-trends die er écht toe doen in 2025. Geen blabla, maar een heldere gids voor KMO’s en zelfstandigen die online zichtbaar willen blijven in Vlaanderen en Brussel.

Lees meer
Beste gebruikers, deze site slaat cookies op uw computer op.
Ze zijn bedoeld om uw webervaring te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die we gebruiken, raadpleeg dan onze Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt deze ook aanpassen. Als u weigert, wordt uw informatie niet gevolgd wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie in uw browser gebruikt om uw voorkeur te onthouden om niet te worden gevolgd.
Cookie-instellingen