Welke impact
zal AI hebben op SEO?

De opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) bij het ontdekken van content roept veel vragen op. Wat zal de impact van AI op SEO zijn? Is het schrijven van artikelen nog relevant? Zullen de inkomsten van uitgevers aanzienlijk dalen? Door een ChatGPT-achtige AI te verzoeken een vraag te beantwoorden, impliceert dit immers minder kliks op online artikelen.

Vectorillustratie. Een man en een robot zitten rond een tafel en schrijven op hun laptop.Microsoft wil de zaken rechtzetten

Helaas is het nog te vroeg om een definitief antwoord op deze problematiek te geven. Om dit soort problemen te voorkomen, werkt Microsoft niettemin aan verschillende opties. Via zijn Bing-chat heeft het twee nieuwe projecten gepresenteerd waarmee uitgevers van content een consistente blootstelling kunnen behouden in de resultaten die door zoekmachines worden gegenereerd. Daarnaast overweegt het een plan voor het delen van inkomsten voor zijn partners.

Wat zijn de plannen van Microsoft?

Ten eerste ontwikkelt Microsoft een nieuwe gebruikersinterface voor Bing-chatresultaten. Deze zou meer links van een uitgever weergeven wanneer een gebruiker met de muis over een gemarkeerde link gaat. Door de exposure van uitgevers te behouden, hoopt Microsoft meer trafiek naar de websites van uitgevers te leiden door gerelateerde content te presenteren. Maar dat is nog niet alles, want het bedrijf werkt ook aan een programma voor het delen van inkomsten. Dit laatste zou inkomsten kunnen filteren naar websites die bijdragen aan Bing chat-antwoorden. Door zijn partners onder de aandacht te brengen, hoopt Microsoft de betrokkenheid van gebruikers te stimuleren en de inkomsten uit advertenties met hen te delen. Daarnaast is het van plan om advertenties in de chat te plaatsen voor partners die hebben bijgedragen en deelgenomen aan het antwoord dat door de chat is gegenereerd.

Kunnen deze opties het huidige systeem qua inkomsten vervangen?

Het antwoord is... nee! Ondanks het initiatief van Microsoft zullen de inkomsten waarschijnlijk sterk dalen. Het biedt echter wel het begin van een oplossing. Het laat ook zien dat platforms nadenken over een eerlijkere manier voor uitgevers van content om geld te blijven verdienen en tegelijkertijd de technologische evolutie van door AI gegenereerde chat te omarmen. Het behoud van inkomsten op internet zal de komende jaren een terugkerend thema worden.

De impact van AI op SEO is reëel. Door gebruik te maken van partnerschappen met verschillende platforms kunnen uitgevers van content vooruitgang boeken, maar dat zal niet genoeg zijn. Ze zullen moeten terugslaan en op een andere manier naar de toekomst van SEO moeten kijken. Daarom is het belangrijk om trafiek naar uw website te leiden en relevante en kwalitatieve content voor uw klanten binnen te halen. Neem contact op met AFE Benelux om uw doelen te bereiken!



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Wat zijn de beste e-maildesigns|| in 2023?
27   september   2023

Wat zijn de beste e-maildesigns
in 2023?

Om uw klanten te overtuigen en uw conversiepercentage te verhogen, moet u origineel en creatief zijn. Volg onze aanbevelingen om uw inspanningen om te zetten in de realiteit!

Lees meer
Welk type e-commerce heeft in 2023 ||de grootste kans van slagen?
24   september   2023

Welk type e-commerce heeft in 2023
de grootste kans van slagen?

Inzicht in de trends is cruciaal om het meeste te halen uit de lancering van uw online winkel.

Lees meer
LinkedIn wordt 20 jaar: het voorkeursnetwerk voor professionals|| is een onmisbaar platform voor bedrijven geworden
22   september   2023

LinkedIn wordt 20 jaar: het voorkeursnetwerk voor professionals
is een onmisbaar platform voor bedrijven geworden

Met meer dan 900 miljoen gebruikers heeft het netwerk zichzelf voortdurend uitgedaagd en nieuwe functies aangeboden om bedrijven te helpen.

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken