LinkedIn wordt 20 jaar: het voorkeursnetwerk voor professionals
is een onmisbaar platform voor bedrijven geworden

Welke weg het sociale netwerk voor professionals heeft afgelegd! LinkedIn bestaat dit jaar 20 jaar! De perfecte gelegenheid om terug te blikken op het succesverhaal van dit platform, dat wereldwijd meer dan 900 miljoen gebruikers telt. Het publiek bestaat voornamelijk uit professionals, bedrijven en merken. LinkedIn is onmisbaar geworden voor B2B-marketing, waardoor deze professionals hun expertise kunnen etaleren, kunnen debatteren met hun peers, op zoek kunnen gaan naar nieuw talent en hun abonnees kunnen informeren over hun nieuws.

Creatie van een ander sociaal netwerk

LinkedIn verscheen voor het eerst in mei 2003 met een bèta-versie. Slechts een handvol gebruikers had er toegang toe. Destijds waren dat onderzoekers uit Silicon Valley. Een paar maanden later, in november, kon elke gebruiker met de officiële versie een profiel aanmaken en in contact komen met andere professionals. Pas in 2004 kon men zoekopdrachten uitvoeren en zo gemakkelijker contacten vinden. Datzelfde jaar bereikt het aantal gebruikers één miljoen! Het jaar daarop kunnen gebruikers via een sponsorsysteem andere professionals uitnodigen om lid te worden van het platform. Het is een succes, LinkedIn bereikt 5 miljoen gebruikers!

Vanaf 2006 kunnen bedrijven eindelijk jobaanbiedingen publiceren. Gebruikers van hun kant kunnen op het netwerk solliciteren. Het jaar daarop doet de komst van betaalde advertenties zijn intrede. Deze bieden adverteerders mogelijkheden om gebruikers te targeten op basis van hun beroepservaring. In 2008 werd de website uitgebreid met zijn mobiele app. Hoe verrassend het ook lijkt, pas in 2009 werd een Franse versie van LinkedIn gelanceerd. Hiermee kan het zijn publiek aanzienlijk uitbreiden. Daarnaast lanceerde het platform ook bedrijfspagina's, zodat merken een eigen profiel konden hebben.

LinkedIn wordt socialerIllustratie - 4 kantoormedewerkers chatten. Het LinkedIn logo is te zien op de achtergrond.

In 2010 kunnen gebruikers eindelijk content delen: artikelen, video's, afbeeldingen, teksten, enz. Het was ook de komst van "LinkedIn Today", een functie waarmee gebruikers zakelijke en nieuwsinformatie kunnen lezen. Het jaar daarop ging het netwerk naar de beurs en wist het meer fondsen te werven voor zijn ontwikkeling. "LinkedIn Influencers" in 2012 bood de mogelijkheid voor influencers om hun expertise te delen. In 2015 konden gebruikers gemakkelijker freelancers vinden voor hun projecten via "LinkedIn ProFinder".

LinkedIn is overgenomen door Microsoft

Voor 26,2 miljard dollar wordt het netwerk gekocht door Microsoft. Hierdoor kan LinkedIn zijn positie versterken en zich laten gelden als hét professionele netwerk bij uitstek. Het jaar daarop bereikt het 500 miljoen gebruikers! "LinkedIn Video" laat professionals toe om vanaf 2018 gesponsorde video's te publiceren. De optie "Live" zal in 2019 het licht zien en biedt gebruikers de mogelijkheid om live events te maken en te converseren met hun publiek. Stories verschijnen in 2020 en posts op pagina's in 2021. In 2023 maken audio-evenementen hun debuut en bereikt het netwerk 900 miljoen gebruikers!

LinkedIn bestaat 20 jaar! Doorheen zijn geschiedenis heeft het netwerk zijn waarde bewezen voor professionals en kan het uiterst handig zijn om visibiliteit te verwerven. Het is ook een zeer interessante manier om nieuw talent te ontdekken en uw bekendheid te vergroten, vooral onder uw collega's. Leer hoe u uw communicatie op LinkedIn kunt beheersen met AFE Benelux. Ons team ondersteunt u bij al uw projecten! Contacteer ons meteen.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Wat zijn de beste e-maildesigns|| in 2023?
27   september   2023

Wat zijn de beste e-maildesigns
in 2023?

Om uw klanten te overtuigen en uw conversiepercentage te verhogen, moet u origineel en creatief zijn. Volg onze aanbevelingen om uw inspanningen om te zetten in de realiteit!

Lees meer
Welk type e-commerce heeft in 2023 ||de grootste kans van slagen?
24   september   2023

Welk type e-commerce heeft in 2023
de grootste kans van slagen?

Inzicht in de trends is cruciaal om het meeste te halen uit de lancering van uw online winkel.

Lees meer
Oplichting met geverifieerde accounts|| verspreiden zich op Facebook en Instagram
19   september   2023

Oplichting met geverifieerde accounts
verspreiden zich op Facebook en Instagram

Hackers zijn erin geslaagd een manier te vinden om "officiële" accounts te recupereren en gebruikers te misleiden.

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken