Hoe een goede klantenrelatie
opbouwen?

Staat u aan het hoofd van een onderneming, een bedrijf, een kmo of bent u zelfstandige? Het opbouwen van een goede klantenrelatie is waarschijnlijk de meest ingewikkelde taak, omdat het moeilijk is de consument te controleren. Er zijn echter veel trucs en tips om de relatie met uw klanten te behouden en mettertijd te versterken.

Relation client AFE BeneluxEen nieuwe klant heeft meer aandacht nodig

Als u een nieuwe klant aanwerft, moet het moeilijkste nog komen. U moet uw eerste indruk bevestigen en uw tijd nemen. Een nieuwe klant moet worden gerustgesteld om zeker te zijn dat hij of zij niet de verkeerde keuze heeft gemaakt. Vergeet de welkomstprocedure niet uit het oog: van de bevestigingsmail tot het bericht waarin wordt aangegeven de volgende stap te zetten en de instructies.

Uw klant moet zich op zijn gemak voelen en begrijpen hoe uw diensten en bedrijf werken. Aarzel niet om hen verschillende berichten te sturen waarin u uitlegt wat ze kunnen doen, waarin u vooraf de meest gestelde vragen van uw klanten beantwoordt of waarin u de nadruk legt op dingen die hun leven kunnen vergemakkelijken.

Noodzakelijke personalisatie

Als u klanten wilt behouden en wilt dat ze terugkomen, moet u uw communicatie personaliseren. Spreek ze aan bij hun voor- en achternaam in uw e-mails, wens hen een gelukkige verjaardag, stuur hen gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van hun vorige aankopen. Het meest onaangename gevoel voor een klant is om slechts een nummer in een database te zijn.

Kom uw afspraken na

Er is niets vervelender voor een klant dan een bedrijf of onderneming die zijn beloften niet nakomt. Maak geen reclame voor iets waaraan u zich niet kunt houden. Door uw afspraken na te komen, bewijst u uw geloofwaardigheid en versterkt u uw beroepsethiek.

Positieve houding

Als u uw professionele houding in de kijker wilt zetten, moet u gericht zijn op ”problem-solving” wanneer een klant zijn bezorgdheid uitdrukt. Laat geen tekenen van irritatie zien, beheers uzelf, zelfs als een klant u ergert.

U riskeert dan minder beschikbaar te zijn voor toekomstige klanten en ondermijnt uw volgende interacties. Door u op het positieve te richten, brengt u een kant van uw persoonlijkheid naar buiten die uitnodigend en constructiever zal zijn voor de klant.

Geen voorraad van het gewenste product? Vergeet "Het spijt me" en reageer in plaats daarvan met "Ik kan dit tegen morgen voor u bestellen", "Ik laat u iets weten zodra het product binnen is", "Op welke dag wilt u dit product ontvangen?"

Luisteren komt op de eerste plaats

Wat de interactie met de klant ook is, uw aandacht moet maximaal zijn als u alle nuances van hun boodschap wilt opvangen. Vermijd koste wat kost de combinatie van verschillende activiteiten tegelijk: uw e-mails controleren, op sociale media gaan enz.

U moet de klant het respect bieden dat hij of zij mag verwachten. Zelfs als u denkt dat u de oplossing voor een probleem kent, laat de klant zich dan uitdrukken. Het is normaal dat zij hun ongemak uiten over een problematische situatie. Accepteer het en help hen als ze klaar zijn.

Liever telefoontje dan e-mail

Als u uw klant op de hoogte moet brengen van een wijziging, slecht nieuws, de levering van een bestelling, geef dan de voorkeur aan een telefoontje boven een e-mail. Hoewel dit laatste eenvoudiger en sneller is, is het minder persoonlijk en wellicht niet bevorderlijk voor het creëren van een vertrouwensrelatie en een band met uw klant.

Belang van de eerste indruk

Het is niet mogelijk om een tweede "eerste indruk" te maken. Dat is waarom u voorzichtig moet zijn bij uw interacties. Vergeet de basis niet: stel uzelf voor, zeg wat uw naam is, vraag hoe u de klant kunt helpen en vooral: vraag op het einde van het gesprek of u al hun problemen hebt opgelost. B

egin een gesprek niet met "Wat is uw klantnummer?", want dan klinkt u onvriendelijk en niet erg empathisch.

Heb plezier in wat u doet

Klantenservice is niet zomaar een jobinvulling, het is vooral een filosofie, gericht op het voorstellen van oplossingen. Als u dit zo snel mogelijk wil afhandelen, zult u de ontevredenheid van de klant alleen maar doen toenemen. Als gevolg daarvan zal uw werk verder worden beïnvloed, net als de reputatie van het bedrijf waarvoor u werkt.

Breng het menselijke terug in het hart van uw bedrijf

Een bedrijf, een zaak, een onderneming wordt alleen gewaardeerd wanneer de klanten er een stukje menselijkheid achter kunnen zien. Daarom is het van essentieel belang om een nauwe band met uw klanten te onderhouden. Gebruik sociale media om foto's van uw medewerkers te posten, geïllustreerde getuigenissen van klanten te plaatsen, het bedrijf achter de schermen te tonen of de mening van uw klanten te vragen (wat kan er beter? Wat is uw favoriete dienst? Wat ontbreekt er aan ons merk? enz.).

U hebt geen excuses meer om vanaf vandaag een goede klantenrelatie op te bouwen. Als het gaat om uw online strategie, kunt u een beroep doen op AFE Benelux. Een team van professionals zal u graag helpen uw doelen te bereiken. Neem contact met ons op voor meer informatie.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Ontcijfering van de Instagram-algoritmen || Hoe optimaliseert u uw zichtbaarheid?
07   november   2023

Ontcijfering van de Instagram-algoritmen
Hoe optimaliseert u uw zichtbaarheid?

Verhoog uw aanwezigheid op Instagram door de verschillende aspecten van zijn algoritmes te begrijpen en uw strategie dienovereenkomstig aan te passen.

Lees meer
Hoe uw Reels-campagne beter beheren|| met Instagram-statistieken?
13   september   2023

Hoe uw Reels-campagne beter beheren
met Instagram-statistieken?

Het platform heeft besloten zijn statistische gegevens bij te werken, zodat gebruikers beter kunnen begrijpen hoe hun content wordt gepercipieerd.

Lees meer
Verjaardagsprofielfoto ||binnenkort op Instagram
08   augustus   2023

Verjaardagsprofielfoto
binnenkort op Instagram

Het zal mogelijk zijn om een "speciale" afbeelding te maken ter gelegenheid van uw verjaardag. Een leuke manier om "gevierd" te worden door uw fans en de betrokkenheid te vergroten!

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken