Hoe beheert u uw communicatie
op sociale media in 2022

Na een gevoel van stagnatie, veroorzaakt door de gezondheidscrisis in de afgelopen twee jaar, is het goed om uzelf toe te laten te dromen, vooruit te gaan, groter te denken! Ontdek in ons artikel hoe u uw communicatie op sociale media kunt beheren in 2022. Franck Confino, digital consultant, geeft ons zijn beste tips om het nieuwe jaar goed te beginnen.

Hou het kort

De aandacht op sociale media is steeds vluchtiger en daarom is het belangrijk uw publiek niet te verdrinken in een stortvloed van woorden. Hoe korter de tekst, hoe groter de kans dat u de aandacht van de gebruiker vasthoudt. Dit is dus positief voor uw "engagement rate". Berichten van minder dan 80 tekens genereren 66% meer engagement! Verrassend? Niet echt, gezien het gebruik van sociale media in 2022, waarin de tijd steeds kostbaarder wordt.

Emoji's om de leesbaarheid te verbeteren

In tegenstelling tot sommige vooroordelen, worden smileys niet gebruikt om een jong publiek te bereiken. Zij hebben andere, veel belangrijkere functies. Zij maken het mogelijk een tekst te structureren, er een hiërarchie in aan te brengen, maar ook een beetje luchtigheid te brengen en het begrijpen van ingewikkeldere passages te verbeteren.

Kracht van het beeldHoe beheert u uw communicatie op sociale media in 2022

Het is niet de eerste keer dat wij er in de artikelen van AFE Benelux op wijzen: beeld heeft een enorme kracht. Het vangt de aandacht sneller dan tekst, kan veel ideeën uitdrukken, een boodschap overbrengen en emoties weergeven in een paar seconden. Story’s zijn een formidabele tool voor iedereen die loyaliteit wil opbouwen en de betrokkenheid wil vergroten.

Aanpak die verschilt van netwerk tot netwerk

Elk sociaal netwerk heeft zijn eigen codes, verwachtingen en publiek. Het is interessant om verschillende variaties van uw content aan te bieden om verschillende soorten publiek aan te trekken. Bijvoorbeeld:

  • Twitter: Ik eet een geweldige pad thai
  • Instagram: Ik eet pad thai met mijn Singha-biertje op het strand
  • Facebook: Ik ben dol op pad thai, jij ook?
  • Snapchat: Elke dag pad thai!
  • YouTube: Hoe maak ik gemakkelijk een geweldige pad thai?
  • LinkedIn: Pad thai-expert
  • TikTok: Beste pad thai-uitdaging

AIDA-methode

Denk voordat u iets publiceert aan de AIDA-methode. Dit is de afkorting voor:

  • Attention: zal mijn publicatie de aandacht trekken van mijn publiek?
  • Interest: zal mijn publiek de relevantie van mijn post begrijpen?
  • Desire: welke emotie zullen de gebruikers voelen wanneer zij mijn publicatie zien?
  • Action: zullen de mensen zich na deze publicatie willen abonneren, kopen of bestellen?

Goed gebruik van hashtags

Hashtags hebben verschillende rollen en functies, afhankelijk van het sociale netwerk waarop u ze gebruikt. Bijvoorbeeld:

  • Instagram: het algoritme is vernieuwd. Vanaf nu zal Instagram uw publicatie negeren als er meer dan 5 hashtags gebruikt zijn. Zo kan de gebruiker zich abonneren op een bepaald soort content.
  • Twitter: met hashtags kunt u in contact komen met community’s of mensen die in een bepaald domein geïnteresseerd zijn. Het is ook een formidabele tool voor nieuwsmonitoring.
  • Facebook: drie hashtags worden aanbevolen om een thema of een trend te creëren, ook al zijn ze door de gebruikers al lang aan de kant geschoven.

Eenvoudig en menselijk spreken

Sociale media maken het mogelijk de toon te zetten. Het is nodig het koude of institutionele van uw merk of dienst kwijt te raken. Dit is de beste manier om u op hetzelfde niveau te plaatsen als uw volgers en de mens achter de community manager te benadrukken. Humor, lachen en vriendelijkheid zijn de sleutelwoorden.

Reageer op commentaren

Wat u vriendelijk maakt voor de gebruikers is de interactie die u met hen zult hebben. Reageer op positieve commentaren, wees humoristisch, maar zoek ook oplossingen voor mensen die een probleem uiten. Negeer geen negatieve commentaren, want dat kan het beeld geven van een merk dat zijn verantwoordelijkheden ontloopt.

Leer omgaan met en profiteren van trollen

Trollen hebben maar één doel: u kwaad maken en mensen tegen elkaar opzetten. Daarom is het een goed idee om hen van repliek te dienen door hen op de tegenstrijdigheden in hun betoog te wijzen. Bovendien zullen ze reacties van andere gebruikers uitlokken, wat uw "engagement rate" onvermijdelijk zal opdrijven.

Het beheren van uw communicatie op sociale media in 2022 is gewoon essentieel! Begint u pas en weet u niet waar u moet starten? Heeft u er al eens aan gedacht om een van onze Facebook-opleidingen te volgen? Het is een geweldige manier om met een stevige basis te beginnen of om gewoon de kneepjes te leren en er goed gebruik van te maken! Wilt u meer weten? Neem nu contact met ons op!



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Sociale media en website: ||de perfecte combo voor topcommunicatie
18   Mei   2022

Sociale media en website:
de perfecte combo voor topcommunicatie

Twijfelt u nog om een website te maken voor uw freelance-activiteit, uw bedrijf of uw onderneming? Het is tijd om de sprong te wagen en groots te durven dromen!

Lees meer
Hoe kunt u uw reclamecampagne opvoeren ||met e-mailmarketing?
16   Mei   2022

Hoe kunt u uw reclamecampagne opvoeren
met e-mailmarketing?

Denkt u dat het nutteloos is om te proberen uw prospects per e-mail te overtuigen? Er zijn veel voordelen die u zich misschien niet realiseert: gebruiksgemak, een gegarandeerd rendement van uw investering, personalisering van de berichten die u naar uw klanten stuurt, enz. De lijst is lang!

Lees meer
Wat is de beste ||cloud hosting?
05   April   2022

Wat is de beste
cloud hosting?

Ontdek onze selectie van hostingproviders om het leven van uw bedrijf gemakkelijker te maken. Er zijn verschillende keuzemogelijkheden, afhankelijk van uw profiel en uw behoeften.

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken