Vier tips om de bounce rate
en exit rate te verbeteren

Uw website is een onmisbare schakel tussen u, uw klanten en uw partners. Er wordt dan ook veel moeite gedaan om van deze verschillende pagina's effectieve communicatie- en verkoopinstrumenten te maken. Er zijn tools waarmee u de pagina's kunt aanstippen die de surfers niet voldoende bereiken: de bounce rate en de exit rate.

Taux rebond1. Wat loopt er fout?

De bounce rate en exit rate zijn indicatoren waarmee u het gedrag van internetgebruikers op de verschillende pagina's van uw site kunt analyseren. Deze twee rates geven echter niet dezelfde realiteit weer. Een hoge bounce rate geeft aan dat bezoekers van een pagina deze meteen hebben weggeklikt, zonder er andere te hebben bekeken.

Uit de exit rate blijkt dat bezoekers de site hebben verlaten na het lezen van een bepaalde pagina. Er is een groot verschil tussen deze twee rates. Een hoge exit rate voor sommige pagina's kan normaal zijn. Bedankpagina’s en fotopagina's die niet-essentiële informatie over uw bedrijf, diensten en producten bevatten zijn vaak de laatste pagina's die door een bezoeker worden bekeken.

Het is pas zorgwekkend als het percentage hoog is op pagina's met belangrijke informatie. Een hoge bounce rate is veel zorgwekkender.

Het toont aan dat u er niet in geslaagd bent om de aandacht van de surfer te trekken. Dit is niet altijd een ramp. Het is gewoon een kwestie van het monitoren van deze twee indicatoren om te reageren en uw site aan te passen aan de verwachtingen van de internetgebruikers.

2. Voor een betere bounce

Als de exit rate van een essentiële pagina hoog ligt of als uw afzonderlijke pagina's hoge bounce rates hebben, moet u reageren. Met deze nuance dat voor sommige sites een hoge bounce rate begrijpelijk kan zijn, vooral wanneer een site een beperkt aantal pagina's heeft.

Een pagina met een catalogus kan op zichzelf volstaan als deze niet gekoppeld is aan een webwinkel. Het is dan belangrijk om de tijd die bezoekers op deze pagina doorbrengen te analyseren. Als het gaat om korte bezoekjes, komt uw boodschap zeker niet over. Hoe te reageren?

1. Voldoe aan de verwachtingen

Als de surfer een van uw pagina's te snel verlaat, komt dat omdat hij niet tevreden is met de inhoud. Het is dan belangrijk om de relevantie van de trefwoorden die aan deze pagina zijn gekoppeld in ogenschouw te nemen. Als er naar uw pagina wordt verwezen bij vragen over duikuitrusting, maar uw duikuitrusting helemaal verscholen is in voetbal-, basketbal- of vechtsportartikelen, is het begrijpelijk dat de surfer zijn gading niet vindt. De internetgebruiker heeft voortdurend haast. U moet hem de informatie die hij zoekt aanbieden op de snelst mogelijke manier. Dat brengt ons bij ons tweede punt.

2. Comfortabele ervaring

Nogmaals, ga ervan uit dat de internetgebruiker altijd gehaast is. Hij of zij heeft geen tijd te verliezen. Uw site moet een antwoord geven op zijn of haar vragen. En snel. De snelheid van het laden van de pagina's en de vlotheid van de navigatie zijn belangrijk voor het gebruiksgemak dat hij of zij zoekt. Net zo goed moeten sites die visueel onaantrekkelijk zijn, worden vermeden. Pagina's die te lang zijn, moeilijk leesbare lettertypes of foto’s van slechte kwaliteit zijn onaanvaardbaar.

3. Kijk naar de bron

Een bounce rate kan verschillend zijn afhankelijk van hoe de bezoeker op een pagina is aanbeland. Als surfers via sociale media op uw site zijn geraakt, kunnen ze andere verwachtingen hebben dan degenen die op een zoekmachine naar bepaalde termen hebben gezocht. Het is belangrijk om uw discours aan te passen aan de kanalen die u gebruikt. Sleutelwoorden moeten worden aangepast aan specifieke vragen op Google, Bing andere zoekmachines.

Uw campagnes op sociale media moeten voldoen aan de verwachtingen van internetgebruikers. Als u een pagina aankondigt die leuk en trendy is, is het contraproductief om potentiële bezoekers naar een sobere pagina te leiden, waarvan de toon te serieus is. U moet zich aan uw suggesties houden, zelfs als dat betekent dat u uw site moet aanpassen of nieuwe pagina's moet maken.

4. Mobiel is de toekomst

Vandaag de dag wordt een groot aantal vragen gesteld via mobiele telefoons of tablets. De pc volgt op grote afstand. Het optimaliseren van uw site voor gsm’s is daarom essentieel. U moet ervoor zorgen dat uw site geschikt is voor een mobiele ervaring.

Dit houdt in dat de pagina's meteen worden weergegeven en dat het leescomfort op verschillende media (pc, tablet of mobiele telefoon) hetzelfde is. Veel internetgebruikers, vooral op mobiele telefoons, geven de voorkeur aan informatie die wordt aangeboden via video's. Het is daarom interessant om tutorials aan te bieden, een YouTube-account aan uw publicaties te koppelen... Inzetten op beeld is goed voor uw imago.

Dit zijn een paar ideeën die u zullen helpen om uw website aantrekkelijker te maken. Voor verder advies of voor een gepersonaliseerde ondersteuning, aarzel niet om contact op te nemen met ons team van communicatie- en marketingprofessionals. We staan tot uw beschikking.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Blauwe "V" maakt zijn debuut op Gmail ||om merken in e-mails te verifiëren
15   september   2023

Blauwe "V" maakt zijn debuut op Gmail
om merken in e-mails te verifiëren

Google heeft besloten een nieuwe functie te lanceren om gebruikers te helpen de legitimiteit van e-mails van bekende merken te herkennen.

Lees meer
Hoe controleert u de SEO||van uw website?
05   april   2023

Hoe controleert u de SEO
van uw website?

Het belang van SEO voor het goed functioneren van een website mag u niet onderschatten. Wij leggen de risico's ervan uit!

Lees meer
Vereenvoudigde spraakbesturing|| voor Google Assistant
24   maart   2022

Vereenvoudigde spraakbesturing
voor Google Assistant

Het zal mogelijk worden ze te onderbreken zonder uw toevlucht te nemen tot "Oké Google" of "Hey Google". Een verandering om meer soepelheid tussen mens en machine mogelijk te maken.

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken