E-commerce:
het belang van goed gebruik van online betalingen

Diverse onderzoeken van banken en andere financiële platforms zijn eensluidend en unaniem: in bijna één op de twee gevallen leiden de complexiteit en de fouten in de betalingsprocedures ertoe dat de consument afhaakt en de aankoop de facto niet afrondt. Het is daarom van groot belang dat e-commercebedrijven hier goed op letten. Dit om ontevredenheid, frustratie en een daling van de interesse te voorkomen bij potentiële kopers die nog maar een paar klikken verwijderd zijn van het afronden van hun aankoop.

Het betalingsproces: een beslissend moment in de verkoopcyclusIllustratie - Veilige online betaling via smartphone

Fouten bij het afrekenen, die noodzakelijkerwijs een kritiek moment is, vallen meestal – zo niet altijd – onder de uitsluitende verantwoordelijkheid van de verkoper. Hoe sneller en duidelijker het betalingsproces, hoe groter de kans dat de verkoop wordt afgerond. Dit is betrekkelijk eenvoudig te corrigeren en kan de omzet zonder veel moeite verhogen.

Uiteindelijk wil de internetklant dat alles ongecompliceerd is: eenvoudig, snel en veilig betalen. Recente studies tonen aan dat in Frankrijk een op de twee kopers systematisch een betalingsprocedure afwijst die meer dan 180 seconden duurt. Het is in dit verband van essentieel belang dat de klant sporen van een vorige betaling kan achterlaten om de volgende transactie te versnellen. Iets meer dan 50% van de betrokken bedrijven lijkt dit niet aan te bieden.

De duivel verbergt zich achter de details

De duivel verbergt zich vaak achter de details en een klein zandkorreltje kan de klant ervan weerhouden de stap te zetten en de omzet op te drijven. Het toestaan van betaalpogingen met een verlopen kaart, het niet aanbrengen van veiligheidstekens of -labels of het niet opvolgen van een klant die om een of andere reden afhaakt, zijn allemaal fouten die vermeden moeten worden.

Geef de klant wat hij of zij wil

Veel te veel online bedrijven zijn nog steeds niet bereid tot up-selling (80%) of cross-selling (40%), ook al geeft de overgrote meerderheid van de online consumenten zij door dergelijke strategieën kunnen worden verleid.

Potentiële klanten zijn grotendeels unaniem van mening dat het belangrijk is dat de verkoopssite hen de meest gangbare betaalmiddelen aanbiedt. Een zeer groot aantal klanten (80%) verlaat hun winkelmandje als het betaalmiddel van hun voorkeur niet beschikbaar is. Afhankelijk van het gebruik en de gewoonten geven sommige Europeanen de voorkeur aan kredietkaarten, debetkaarten, PayPal, Bancontact, bankoverschrijvingen, enz. Steeds meer klanten tonen ook grote belangstelling voor gespreide of uitgestelde betalingsformules. Meer dan 85% van de e-commerce sites staan dit nog niet toe.

Zien, aanraken, vergelijken, bestellen op meerdere plaatsen

De meeste online verkopers hebben met succes de zogenaamde "omnichannel"-strategie toegepast. Dit betekent dat het te koop aangeboden product voor de consument zichtbaar kan zijn op alle media, van digitaal tot fysiek. De klant kan dus online reserveren en vervolgens naar de winkel gaan om het product op te halen. Online abonnementen, die steeds vaker voorkomen, zijn ook een duidelijk marketing pluspunt, maar hier is het gevaar groot dat de betalingsprocedures door detailfouten averechts werken: langdurige of onpersoonlijke processen, gebrek aan informatie bij prijswijzigingen of -verhogingen. Ook hier moet zorg en aandacht worden besteed aan de communicatie met de klant.

Transformeer uw online klantervaring met behulp van AFE Benelux e-commerce experts. Wij hebben de kennis en ervaring om u te helpen uw webwinkel een nieuwe richting in te slaan. Neem vandaag nog contact met ons op!



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

E-commerce: ||het belang van goed gebruik van online betalingen
17   januari   2023

E-commerce:
het belang van goed gebruik van online betalingen

Het is geen geheim dat een van de grootste obstakels voor online klanttevredenheid de moeite of tijd is die het kost om het betalingsproces te voltooien. Ontdek waarom het belangrijk is om goed gebruik te maken van online betalingssystemen.

Lees meer
6 tips om uw contentmarketing|| te verbeteren
13   oktober   2022

6 tips om uw contentmarketing
te verbeteren

De zichtbaarheid van uw website in zoekmachines vergroten is geen geringe opgave. Wij hebben een selectie gemaakt van 6 nuttige redactionele tips om u te helpen uw trafiek te vergroten. Veel leesplezier.

Lees meer
Wat zijn de kwaliteiten|| van een goede contactpagina?
27   juni   2022

Wat zijn de kwaliteiten
van een goede contactpagina?

Ontdek hoe u van een contactpagina een sterke troef van uw website kunt maken. Volg onze richtlijnen om de gebruikers een vlotte en verrijkende ervaring te bieden.

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken