Waarom de voorkeur geven
aan een piramidestructuur voor SEO?

Websites beantwoorden aan een logica van structuur en hiërarchie. Die zijn nodig om de navigatie vloeiend te laten verlopen, om de gebruiker instinctief de weg te wijzen, maar ook om het SEO-werk van de Google-bot te vergemakkelijken. Lees waarom wij aanbevelen de voorkeur te geven aan een piramidestructuur voor SEO.

De z

Door uw website via silo's op te bouwen kunt u bepaalde content groeperen, isoleren en verbinden. De voordelen van de silo staan niet meer ter discussie: die maakt het werk van Google gemakkelijker door het te helpen nieuwe pagina's te identificeren en te vinden. De structuur, die beheerst wordt door een hiërarchische logica, verstevigt namelijk de interne linking. Dit heeft tot gevolg dat uw pagina hoger in de SERP’s (resultatenpagina's van zoekmachines) komt te staan. Het resultaat is dat pagina's die veel verkeer trekken ook mensen terugbrengen naar de onderling verbonden pagina's. De logica van de hiërarchie maakt het voor Google veel gemakkelijker om uw content als een "geheel" te zien. De silo geeft de gebruikerservaring een echte toegevoegde waarde. Het helpt en versoepelt de navigatie, vooral op een e-commercesite.

Structuur van een silo-site

Structuur van een silo-site

Ondanks de vele voordelen is er toch een probleem. Om het te begrijpen, moeten wij een ander voorbeeld nemen van de silo. Stelt u zich bijvoorbeeld een website voor die cursussen en workshops aanbiedt over hoe u kunt leren koken.

Structuur van een silo-site

Wat als Zala, de Ethiopische kok, haar initiatie aanbiedt in Vlaanderen? Het zou logischer zijn als haar pagina gelinkt zou zijn aan de Vlaanderen-pagina. De silo laat echter geen interconnectiviteit tussen silo's toe. Silo's zijn heel geschikt om een website in categorieën in te delen, maar zij verhinderen de natuurlijke stroom van interacties en zijn afgescheiden van elkaar.

Piramidestructuur komt te hulp

Aan zijn voorstelling, die op een piramide lijkt, dankt het zijn naam. Het maakt de navigatie eenvoudig, draagt bij tot een goede verwijzing naar de pagina's en garandeert de contextualisering van de links. De interne logica wordt gerespecteerd en sluit geen andere mogelijkheden meer uit. Bijvoorbeeld:

Piramidestructuur

Het probleem dat Zala in het vorige voorbeeld had, is niet langer relevant. In dit geval zijn de plaatsen waar u kunt leren duiken met elkaar verbonden. De gebruiker weet dat hij of zij kan duiken op Bali en in de Middellandse Zee.

Dit geeft de mogelijkheid de content ervan te organiseren als een "hub", die een centrale kern vertegenwoordigt. Op die manier is het mogelijk om verschillende onderwerpen aan elkaar te koppelen zonder ze in een silo op te sluiten. Zoals in het voorbeeld hieronder:

Piramidestructuur

In tegenstelling tot de silo biedt de piramidestructuur veel meer vrijheid in de manier waarop ze onderwerpen aan elkaar koppelt en verbanden legt tussen onderwerpen die in het begin misschien verschillend zijn, maar die op een gegeven moment samen kunnen komen.

U kent nu eindelijk alle voordelen als u kiest voor een piramidestructuur voor SEO. Wilt u ons team van deskundigen om advies vragen? Neem nu contact met ons op! Wij zullen u graag helpen uw project te verwezenlijken.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

E-mailmarketing ||hoe maak je nieuwsbrieven die klanten écht willen lezen
21   Oktober   2025

E-mailmarketing
hoe maak je nieuwsbrieven die klanten écht willen lezen

Wil je nieuwsbrieven sturen die klanten boeien én binden? Lees onze tips om je e-mails te optimaliseren en aangenamer te maken voor de lezer.

Lees meer
Interne links ||boost de zichtbaarheid van je website
13   September   2025

Interne links
boost de zichtbaarheid van je website

Boost je zichtbaarheid met interne links. Ontdek hoe je jouw pagina’s beter laat scoren en meer klanten aantrekt.

Lees meer
SEO België ||7 trends voor zichtbaarheid in 2025
04   Augustus   2025

SEO België
7 trends voor zichtbaarheid in 2025

AI, voice search, lokale zoekopdrachten… Ontdek de 7 SEO-trends die er écht toe doen in 2025. Geen blabla, maar een heldere gids voor KMO’s en zelfstandigen die online zichtbaar willen blijven in Vlaanderen en Brussel.

Lees meer
Beste gebruikers, deze site slaat cookies op uw computer op.
Ze zijn bedoeld om uw webervaring te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die we gebruiken, raadpleeg dan onze Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt deze ook aanpassen. Als u weigert, wordt uw informatie niet gevolgd wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie in uw browser gebruikt om uw voorkeur te onthouden om niet te worden gevolgd.
Cookie-instellingen